tag:blogger.com,1999:blog-4560901586564004875.post6097982282662384381..comments2021-08-05T05:24:42.608-07:00Comments on Luutii: LESPO eli itäsuomalaista street-runouttaUnknownnoreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-4560901586564004875.post-12368105098977526812010-07-22T11:13:10.551-07:002010-07-22T11:13:10.551-07:00Loistava löytö, sekä erinomaisen hienosävyinen tul...Loistava löytö, sekä erinomaisen hienosävyinen tulkinta. Pidän merkittävänä rohkeaa näkemystäsi tekijyydestä, tässä tapauksessa lähinnä ikää. On otettava tarkasteluun myös mahdollisuus Street-lastenrunoudesta. Anarkismi noudattelee siinäkin hyvän maun rajoja, juuri kuten avantgarden perinne velvoittaa. <br /><br />Vaikutteet nousevat toiseksi kiinnostuksen kohteeksi. Nykyaikana, kun ajatukset eivät enää ole sidottuja kuulemiseen tai painokoneisiin, kun ne liikkuvat globaalisti ja lähes immateriaalisesti bittivirtoina, nousee jopa ontologiseksi kysymykseksi morfisen resonanssin uudet tulkinnat (viittaan siis tilanteeseen, jossa kaksi eri henkilöä keksii samanaikaisesti saman asian, kuten kuuluisassa integraalilaskennan esimerkissä). Onko siis street-poetiikka löytänyt tiensä aina Kuopioon saakka ug-kulttuurina, vai onko kyseinen runouden muoto ihmisyydestä itsestään kumpuavaa? Jälkimmäinen tapaus siirtäisi kysymyksenasettelua laajempaan kulttuuriseen piiriin niin merkittävästi, että olisi synnytettävä street-poetiikan rinnalle myöskin sitä tukeva kulttuuriteoria. Juuri kun Bourdieukin on kuollut.<br /><br />Reijo Vallan löydöt ovat myös merkittäviä. Käsittääkseni hän liittää street-poetiikan periaatteita kielialueeltamme otollisemmin löytyviin esimerkkeihin. Erityisesti hänen sitoutuminen tutkimusmetodiinsa herättää kunnioitustani: "Viiden, kuuden viikon ajan olen tarkkaillut Iisalmen ja Mikkelin välisen Valtatie 5:n maalauksia", hän kirjoittaa blogissaan ja jatkaa oivallisesti löydetyn aineiston käsittelyä. <br /><br />Tiehen maalattu luku "80" on autoilijoiden toimesta muuttunut "30":een. Tässä herää mietteitä myös siitä, että kapinallisimmatkin liikkeet tuppaavat laimenemaan siirtyessään maasta toiseen. Ehdoton imperatiivi "stop" on muunnelmineen siirtynyt Suomeen laimennettuna ajonopeuden hidastumisena 50:nen km/h:n merkityksessä. Samalla tekijyys on muuntunut ainitlaatuisesta performatiivisesta aktista kollektiiviseksi, kuten täälläpäin on runouden suhteen ollut tapana.aleksis salusjärvihttps://www.blogger.com/profile/17426631099997340031noreply@blogger.com