tag:blogger.com,1999:blog-4560901586564004875.post7483469544540664328..comments2021-08-05T05:24:42.608-07:00Comments on Luutii: Tyly objektiivinen korrelaattiUnknownnoreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-4560901586564004875.post-36919239903983648722010-09-06T22:20:32.550-07:002010-09-06T22:20:32.550-07:00Kriitikkojen tarjoama ristivalotus tuntuu parhaimm...Kriitikkojen tarjoama ristivalotus tuntuu parhaimmillaan hyvältä aivan riippumatta siitä, tarjotaanko kehuvaa vai varauksellista näkökantaa. Esimerkiksi se, että Hesari nosti novelliksi tituleeratun tekstin kokoelman parhaaksi ja Parnasso taas piti sitä tarpeettomana, tuotti minulle suurta iloa ja uskoakseni myös lisäsi ymmärrystä. Kun kritiikit toimivat noin, niistä on helppo olla ihan vanhanaikaisen kiitollinen.Marjo Heiskanenhttps://www.blogger.com/profile/05490258908496586787noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4560901586564004875.post-31458322780617693242010-09-03T13:10:11.985-07:002010-09-03T13:10:11.985-07:00ripsa, minäkään en ihan sitä käsitä - ilmeisesti n...ripsa, minäkään en ihan sitä käsitä - ilmeisesti näytelmän lukeminen ei herättänyt eliotissa samanlaisia tunteita kuin vaikkapa lady macbethin maaninen kättenpesu. se on tietysti hyvin vaikuttava myös kirjallisena kuvauksena. mutta eliot ei itse asiassa keksinyt objektiivisen korrelaatin käsitettä, vaan se on vuosikymmeniä häntä vanhempi. ei varmaankaan sattumaa, että käsitettä käytti juuri etelävaltiolainen kirjoittava taidemaalari washington allston (eräässä esseessä 1840). koko teksti löytyy tästä: http://www.gutenberg.org/files/11391/11391.txt<br /><br />allston kirjoittaa suurinpiirtein, että samaan tapaan kuin kuva kaalesta vastaa kaalta, eikä suinkaan kukkakaalta (tai sitten se on kuva kukkakaalesta), täytyy mielen kuvajaisilla olla konkreettinen vastine, eli objektiivinen korrelaatti. vau mikä platoninen loikka! eliotille konkretia oli tärkeää, ja hän modasi käsitteen tarkoittamaan niitä piirteitä taideteoksessa, jotka aiheuttavat yleisössä halutunlaisen tunteen. mikä on outoa, koska eliot ei olisi voinut vähempää välittää tekijöistä tai lukijoista, koska kirjallisuuden olennainen vaikutuskenttä on traditio. voi olla, että olen tässä kuin piru raamatun äärellä, mutta kai joku oikaisee, jos olen liian häijy hyttynen tuon suurmiehen korvalehdellä.<br /><br />mutta sitä minä en kyllä käsitä, miksi eliotin onnettomista teorioista kukaan mitään piittaa sellaisinaan, hän kirjoitti kuitenkin ihan kelvollisia runoja...<br /><br />minäkin ajattelin, että marjon kirja pitäisi lukaista. sen verran ristiriitaisia ovat muutkin arvostelut olleet. kannattaa muuten huomata vielä tämä karri kokon parnassoon kirjoittama kritiikki: http://www.parnasso.fi/kritiikit/2010-08/suun-ja-kielen-nautintoja/maaria pääjärvihttps://www.blogger.com/profile/11947775841061785241noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4560901586564004875.post-67559912040014319502010-09-03T12:41:43.657-07:002010-09-03T12:41:43.657-07:00Minä puolestani jäin, Maaria, miettimään että mikä...Minä puolestani jäin, Maaria, miettimään että mikä tuossa Hamletissa nyt sitten oli niin kaukana draaman laeista että pani Eliotin keksimään tuon korrelaatin.<br /><br />Hamlet on mielestäni hemmetin hyvin perusteltu näytelmä, miltei joka henkilön kohdalta. Psykologiasta en tiedä, mutta kyllä sielläkin saattaa olla löytöjä.<br /><br />Menen maanantaina kirjastoon ja vaadin että Marjon kirja ostetaan sinne.Ripsahttps://www.blogger.com/profile/04888331457019581902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4560901586564004875.post-858082976113857272010-09-03T08:29:53.521-07:002010-09-03T08:29:53.521-07:00reijo - siitä juuri mahtaa olla kysymys. kritiikin...reijo - siitä juuri mahtaa olla kysymys. kritiikin oletukset eivät aina ole kovinkaan yhtämittaisia runouden kanssa. <br /><br />marjo, tässähän ei ole kyse edes varsinaisesti siitä, että waarala olisi haukkunut kirjasi, hän vain taisi puhua ihan jostain muusta...<br /><br />risto, huomasin, että samainen objektiivinen korrelaatti kummittelee myös waaralan kirjoittamassa teemu hirvilammin runokirjaa koskevassa arvioissa vna 2007 ( http://www.savonsanomat.fi/viihde/kirjat/teemu-hirvilammi-k%C3%A4pyl%C3%A4n-konditoria/37501 )<br />mulle on tosin täysi mysteeri, että mitä se korrelaatti tässä tarkoittaa. <br />mutta jos kerran internet on kauhea paikka, niin onko se pakko ottaa huomioon kun kirjoittaa runokritiikkiä - hakukonerunoa ilmestyy kuitenkin niin vähän, ettei niitä ole mikään pakko edes arvostella, joku muuhan voi tehdä ne. tosin tämäkin ehdotus menee ohi, koska marjon äänes taitaa olla juuri sellainen vanhanaikainen romanttinen luovan "neron" päästään kalastama teos.maaria pääjärvihttps://www.blogger.com/profile/11947775841061785241noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4560901586564004875.post-85546189259188303932010-09-03T07:07:17.529-07:002010-09-03T07:07:17.529-07:00Niipä.
Tunsin aikamoista myötähäpeää tuttavani te...Niipä.<br /><br />Tunsin aikamoista myötähäpeää tuttavani tekemästä kritiikistä, jolle verkko on kauhistus. Arvio oli tänään Keskarissa.<br /><br />Waarala: "Nettirunoudessa sanat voivat leijua helponnäköisellä tavalla siellä sun täällä."<br /><br />Tuntui,että Waarala kaipasi keskeislyriikkaa ja siksi tarvittaisiin "objektiivinen korrelaatti" tarvittaisiin sitomaan kaikki netissä leijuva hallittavaksi.<br /><br />RistoNpAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4560901586564004875.post-75331900319592121962010-09-03T05:51:49.941-07:002010-09-03T05:51:49.941-07:00- mikä tietysti on tolkutonta. Haukkua saa, mutta ...- mikä tietysti on tolkutonta. Haukkua saa, mutta hölmö ei kriitikon ole hyvä olla.Marjo Heiskanenhttps://www.blogger.com/profile/05490258908496586787noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4560901586564004875.post-48829918178040682712010-09-03T04:19:29.183-07:002010-09-03T04:19:29.183-07:00Ainakin kritiikki kertoo murroksesta. Uuden esikoi...Ainakin kritiikki kertoo murroksesta. Uuden esikoiskokoelman lähtökohtaisesti oletetaan olevan googlauksen avulla tuotettua runoutta.Reijo Valtahttps://www.blogger.com/profile/00147047564415805191noreply@blogger.com